#5 Operator 112. Relacja z centrum ratowania życia



"Z każdym kolejnym dyżurem upewniałem się, jak bardzo chce to robić. Tak naprawdę był to początek końca. Brutalne zderzenie z realiami i absurdami tej pracy."






Cytat pochodzi z książki "Operator 112. Relacja z centrum ratowania życia" Romana Klasy. Książka ma premierę 15 kwietnia, czyli już jutro! Serdecznie namawiam i zachęcam do kupna!
.
Roman Klasa przez 6 lat pracował na stanowisku operatora numeru alarmowego. 6 lat ciężkiej i wymagającej pracy. Jak sam to ujął, to jest ciężka praca. Z jednej strony obojętniejesz na kolejny gwałt, włamanie, zabójstwo, a z drugiej strony idąc ulicą miasta widzisz miejsca, które znasz z pracy operatora. Autor wielokrotnie podkreślał, że wynagrodzenie nie jest adekwatne do potencjalnych konsekwencji. Jako przykład podam sytuację, w której autor musiał słuchać zgłaszającego, zapisywać najważniejsze informacje, analizować to co mówi a dodatkowo myśleć o kolejnym pytaniu. Nawet dla osoby, która ma opanowaną multizadaniowość jest to ciężki orzech do zgryzienia.





Spodobała mi się ta książka. Jest całkiem inna niż pozostałe na rynku. Zaczyna się opisem charakteru i edukacji autora. Dzięki temu książka nabiera personalnego charakteru. Jesteśmy w stanie wyobrazić sobie jak autor wygląda, co czuje, jakie ma obawy. I to mnie urzekło najbardziej. Inne pozycje są zbieraniną rozmów z różnymi osobami, różnymi charakterami. W tym przypadku poznajemy jedną, konkretną osobę, z którą się utożsamiamy. Książka jest zbiorem trzech okresów: przed pracą, w pracy i po pracy. Całość liczy 259 stron.
.
Książka otwiera oczy. Czy widzieliście na przykład ze operator 112 nie wysyła karetki, policji lub straży pożarnej? Zajmują się tym operatorzy konkretnych jednostek po przekazaniu tzw. formatki. Tym samym, nie należy obwiniać operatora 112 o to, że karetka nie dojechała. Operatorzy obsługują dziennie czasami 200 połączeń. Mimo napiętej sytuacji, starajmy się być wyrozumiali dla nich. Braki kadrowe, długie zmiany są przyczyną ich zmęczenia, czasami niezadowolenia. Nie dołączajmy im dodatkowych problemów. Wystarczy współpraca i odpowiadanie na pytania.






ENG:

"WITH EACH SUBSEQUENT SHIFT I MADE SURE HOW MUCH HE WANTED TO DO IT. IN FACT, IT WAS THE BEGINNING OF THE END. A BRUTAL COLLISION WITH THE REALITIES AND ABSURDITIES OF THIS WORK."


The quote comes from the book "Operator 112. Report from the life saving center" by Roman Klasa. The book premieres on April 15, tomorrow! I urge you and encourage you to buy!
.
Roman Klasa worked as an emergency number operator for 6 years. 6 years of hard and demanding work. As he put it, it's hard work. On the one hand, you become indifferent to another rape, burglary, murder, and on the other hand, walking down the street of the city, you see places that you know from the operator's work. The author has repeatedly emphasized that the remuneration is not adequate to the potential consequences. As an example I will give a situation in which the author had to listen to the applicant, write down the most important information, analyze what he says and additionally think about the next question. Even for a person who has mastered multitasking, it's a tough nut to crack.

I liked this book. It is quite different from the others on the market. It begins with a description of the character and education of the author. Thanks to this, the book takes on a personal touch. We are able to imagine what the author looks like, what he feels, what his fears are. And it captivated me the most. Other items are a jumble of conversations with different people, different characters. In this case, we meet one specific person with whom we identify. The book is a collection of three periods: before work, at work and after work. The whole has 259 pages.
.
The book opens its eyes. For example, have you seen operator 112 not sending an ambulance, police or fire department? Operators of specific units deal with this after the transfer of the so-called mats. Therefore, the 112 operator should not be blamed for the ambulance not arriving. Operators sometimes handle 200 calls a day. Despite the tense situation, let us try to be understanding with them. Lack of staff, long changes are the cause of their fatigue, sometimes dissatisfaction. Let's not include additional problems for them. All you need is cooperation and answering questions.


17 komentarzy:

  1. To prawda, że takie opowieści otwierają oczy. Tak samo relacje lekarzy czy pielęgniarek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobra recenzja i ciekawa książka, może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tematyka jak najbardziej wartościowa, ale nie mam tej książki w planach

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety mnóstwo odpowiedzialnych stanowisk ma nieadekwatne wynagrodzenia. Szczególnie w aktualnej sytuacji łatwo jest się o tym przekonać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Prawdą jest, że rzadko kiedy wynagrodzenie idzie w parze z powagą i odpowiedzialnością danego stanowiska, ale taka jest przykra rzeczywistość.

    OdpowiedzUsuń
  6. Temat książki jest naprawdę ciekawy, jednak osobiście nie dałabym rady z zainteresowaniem przeczytać jej całej. W innej formie te informacje na pewno bym zapamiętała.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mignęła mi ta książka kilka razy i chyba się jednak na niego skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze chciałam się dowiedzieć czegoś o pracy operatora 112 :) Chętnie sięgnę po ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na książkę raczej się nie skuszę, chociaż mogłaby być naprawdę ciekawa. Ale gdyby ktoś opowiedział mi kilka ciekawostek z niej, chętnie bym posłuchała :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © Jamoniaa , Blogger